Смарт Блог

Категория История

Datto - Пазителят на данните

0 Коментара
Споделяния
Сподели във Facebook
Сподели във Twitter

През 2015 г., едва осем години след основаването си, Datto ще бъде наречена от списание Forbes „тайната технологична машина за пари, за която никога не сте чували.“ Това е смело – макар и точно – определение, предвид факта, че само година по-късно създателят на компанията Остин Маккорд ще посочи пред Courant, че неговите цели при стартирането на бизнеса му не са били големи. Но, както е видно днес, той наистина постига значително повече, отколкото е очаквал в сферата на киберсигурността.

Фалстартът на Datto?

Профилът на Маккорд рисува картината на класически технологичен гийк. Той е запленен от компютрите още откакто тръгва на училище. В последствие се занимава както с писане на код, така и с работа с хардуер, включително и в местната телевизия в Нютън, Кънектикът, където живее с родителите си. А непосредствено след като завършва био-информатика в Рочестърския технологичен институт, той решава да създаде собствена компания, чрез която да обедини страстта си към технологиите с доставянето на реално решение за потребителите.

Така през 2007 г. се ражда Datto, а първият продукт, който Маккорд решава да промотира, е разработен лично от него хард диск, позволяващ по-лесното възстановяване на данните в случай на нужда. Начинът, по който устройството е работил, е бил чрез копиране на данните в облак, откъдето те са можели да бъдат възвърнати лесно и бързо. Предприемачът е вярвал, че неговото решение, което промотира в Amazon, е по-ефективно и същевременно по-евтино от съществуващите предложения на конкурентите му. За създаването на самите продукти и за основаването на компанията си, Маккорд изтегля кредит до лимита на кредитната си карта – 80 хил. долара, с които може да си позволи да работи върху продуктите си сам от гаража си. За негово съжаление обаче, първите индикации са, че този кредит може би няма да може да се изплати, защото се оказва, че потребителите не са чак толкова заинтересувани от неговия хард диск, колкото той е очаквал.

Проблемът, пред който Маккорд е бил изправен в средата на миналото десетилетие, не се е състоял в това, че продуктът му е некачествен. Напротив, хард дискът, който той разработва, наистина технически е бил по-добър от много от конкурентните продукти, просто неговият създател не се е справял толкова добре с маркетинга. Всъщност Маккорд е досаждал постоянно на някои редактори в технически списания – дотолкова, че един от тях му е казал, че ако спре да му изпраща имейли ще напише представяне на продукта. Това предложение е изненадващо, но още по-учудващо е, че авторът е удържал на думата си, благодарение на което за хард диска на Datto скоро заваляват поръчки.

Datto покорява технологичния свят

През този период Маккорд е бил и единственият служител на компанията, но е трябвало бързо да се научи на мениджмънт както поради разрастващия се брой на клиентската база на Datto, която е разчитала на него да възстановява данните им винаги, така и поради факта, че платформата е била отворена за масовите потребители, след като са създадени нейни версии и за различни от Linux операционни системи. А след като коригира маркетинговия си подход и всъщност самите технологични издания започват да пишат за продукта на Маккорд, перспективите на компанията му през следващата 2008 г. вече изглеждат драстично променени, тъй като бизнесът му вече генерира месечни постъпления в размер на над 70 хил. долара. За три години тази сума ще нарасне до 9 млн. долара, преди непосредствено да се изстреля до 25 млн. долара.

През този период Datto ще предложи няколко обновления на продукта си, който от началото на текущото десетилетие вече носи името SIRIS (продуктовата линия до днес само се ъпдейтва, като оперира под същото наименование). А решението на Маккорд вече не се разглежда просто като начин, по който малките и средни бизнеси да съхраняват данните си в случай на някакви щети. Всъщност SIRIS се оказва ефективен инструмент и за държавни институции и неведнъж данните на различни организации, засегнати от урагани например, се оказват спасени от продукта на Datto.

Така, само шест години след основаването си, Datto успява да реализира трикратно увеличение на приходите си за няколко последователни отчетни периода, а Маккорд вече разбира, че за постигането на още по-сериозна експанзия трябва да намери и по-голям източник на финансиране на бизнеса си. Затова през 2013 г. предприемачът, който вече е отказал на поне едно предложение да продаде компанията си (в документирания случай – за сумата от 100 млн. долара), набира капитал от рискови капиталисти в размер на 25 млн. долара, който само две години по-късно ще се увеличи с още 75 млн. долара. А през това време самият Маккорд ще стане част и от ежегодната селекция на Forbes „30 под 30“ за постиженията си в сферата на технологиите, а създадената от него компания ще стане първият еднорог (бизнес, чиято пазарна капитализация се оценява на над 1 млрд. долара) в щата Кънектикът.

Datto разкрива истината

Тези успехи на Datto не се базират единствено на SIRIS. През годините компанията въвежда и други както софтуерни, така и хардуерни решения, основаващи се на съхраняването на данните на клиентите им в облак. Днес тяхното портфолио от услуги включва рaнсъмуер защита, възстановяване на данни по спешност и дори бекъп на облачните услуги използвани от компаниите, а продуктите им не се ограничават до хард дискове, а включват охрана и на мрежата. С увеличаването на гамата от решения се разраства и самата компания, която отдавна не се състои само от главния си изпълнителен директор. Всъщност през тази година за нея вече работят почти 2 хил. души.

А заради фокуса си, насочен към сигурността, Datto попада в центъра и на политическите вълнения, съпроводили последните президентски избори в САЩ. Тогава компанията, по изискване на Федералното бюро за разследване, предава почти 30 хил. имейла на кандидата за президент Хилъри Клинтън, писани по времето когато тя заема поста държавен секретар и в последствие изтрити. Разследването на тези писма ще открие, че чрез личната си поща тя е изпращала информация с грифове „секретно“ и „строго секретно“.

Колкото до Datto, след няколко придобивания на други компании със същата насоченост, самият бизнес на Остин Маккорд ще бъде закупен от Vista Equity Partners преди две години за сумата от 1,5 млрд. долара. След множество отличия, включително и Наградата за млад предприемач на Ernst & Young, нейният основател слиза от ръководната позиция през есента на миналата година.

Даниел Василев

Даниел Василев

Бизнес редактор в списание Forbes

Препоръчани постове

    Item 1 of 0
    Въведи коментар