Смарт Блог

Категория Инвестиции

Развитие на онлайн търговията в България

0 Коментара
Споделяния
Сподели във Facebook
Сподели във Twitter

Напоследък все по-често говорим за бързото развитие на онлайн търговията, както в световен мащаб, така и в нашата страна. Като, разбира се, освен постоянното и естествено модернизиране на начина ни на живот и навлизането на новите технологии, основен фактор е и появата на COVID-19. Пандемията трайно промени ежедневието ни, потребителските ни навици и всички свикнахме с „новото нормално.” В статията по-долу ще разгледаме какво е нивото на развитие на интернет търговията в България и до каква степен сме дигитализирани.

 

Определено може да се каже, че въпреки големия бум на онлайн пазаруването в България, зад електронната търговия стои по-скоро аналогово потребителско мислене, тъй като повече от 60% от интернет поръчките у нас, са реално с наложен платеж. Това сочат данните на участниците по време на Общото събрание на Българската асоциация за електронна търговия (БЕА). Интересно е да потърсим причината за ниския процент на онлайн плащанията в нашата страна. 

 

От една страна потребителите все още изглеждат резервирани и недоверчиви към платформите за дигитални плащания и различните сайтове за електронна търговия. И често предпочитат да платят стоките в брой при получаването им, вместо да направят електронно плащане с карта или чрез банков превод. Същевременно голяма част от търговците предлагат на своите клиенти да направят преглед на поръчаната стока, преди да я заплатят, и това реално води до избор на наложен платеж.  Въпреки, че това е може би най-разпространеният метод на получаване на онлайн покупки, той има и немалко недостатъци, както за търговците, така и за куриерите. Тъй като се оказва, че между 7 и 20% от заявените онлайн поръчки са със сгрешен адрес или остават непотърсени, което коства излишни разходи.

 

Същевременно немалко големи интернет магазини предлагат на своите клиенти да разгледат и пробват купените обувки и дрехи вкъщи, като имат възможността да върнат обратно стоките в срок от 30 дни, ако не отговарят на очакванията им или не са подходящия размер. Платените пари им се връщат веднага, след като артикулите са предадени на куриерската фирма или най-късно в срок от 10 дни от връщането на артикула, това зависи и от конкретните условия на търговеца. При всеки случай може да се отбележи, че липсват много стимули за потребителите да избират онлайн разплащането, като например даване на допълнителни отстъпки или пък кеш-бек.

 

Управителят на SuperHosting.BG, Любомир Русанов споделя, че според него основен недостатък на онлайн плащанията в България е това, че потребителят бива пренасочен към трета страна, интернет страницата на платежния оператор. Според него това се явява неудобство за клиента. В следващото видео може да чуете интересни неща, които той споделя относно как COVID-19 му се е отразил в професионален план, какви промени са настъпили в потребителското поведение, както и споделя интересни неща относно добрите темпове на развитие на онлайн магазините:

 


Според Филип Мутафис, който е инвеститор във финтех компанията Paysera, неудобство за потребителите да избират дигиталните разплащания се явява и че много от финансовите институции предлагат картови плащания посредством системата на националния оператор на технологичната платежна инфраструктура в нашата страна, при което има разни ограничения. 

 

Онлайн търговците подкрепят твърдението, че дигиталните разплащания са по-сигурни и удобни, отколкото тегленето на пари от банкомат, тъй като най-често кражбите на банкови данни стават именно при тегленето от банкомат. При онлайн плащанията, потребителят е защитен, както от обслужващата го финансова институция, така и от сайта за електронна търговия.

 

Статистиките сочат, че всяка година процентът на онлайн продажбите се качва с 30-35%. Няма обявени точни данни, но се знае, че оборотите на онлайн търговците нарастват със стотици милиони годишно. Това е естествена тенденция, предвид и факта, че интернетът навлиза все повече в ежедневието ни, като има все повече онлайн предприемачи, които не разполагат с физически магазини, развивайки бизнеса си изцяло дигитално.

 

В нашата страна към момента все още по-големия процент от оборотите на онлайн магазините се събира посредством куриерските компании, но има и търговци, които се опитват да стимулират дигиталните плащания чрез кредитни или дебитни карти, предоставяйки на клиентите си безплатна доставка на купените артикули. За сравнение, в Гърция и Румъния по-голямата част от потребителите плащат закупените стоки и услуги с карти през интернет, докато в България този процент е много по-нисък. Но у нас вече има и много чуждестранни онлайн търговци, които работят в посока стимулиране на дигиталните плащания и българските потребители все повече се доверяват на този разплащателен метод.

 

Статистиките показват, че с най-големи темпове се развива онлайн търговията с бързооборотни стоки, като вече не малък е и процентът на онлайн търговията с IT техника, електроуреди и обзавеждане. В онлайн магазините вече могат да се намерят и строителни материали и оборудване. Може би единствено хранителните продукти може да заемат още по-голямо място в онлайн предлагането, но и това се променя с всеки изминал ден.

 

Онлайн магазините и платформите, които стоят зад тях се развиват постоянно, техните технологии се основават на обработката на онлайн трансакции, системи за автоматично събиране и обмен на данни. Със сигурност може да се каже, че бъдещето ни е свързано с развитието на интернет търговията. Броят на картодържателите, ползващи интернет и разплащащи се онлайн, е нараснал много през последнитe няколко години и със сигурност ще продължи да се увеличава. Все повече хора предпочитат да пазаруват през интернет, защото това им пести както време, така и парични средства, и не е необходимо да обикалят десетки магазини. В интернет можем реално да открием всичко, което ни интересува бързо и лесно. Можем да сравняваме цени, промоции, продуктови гами, отстъпки. Много от потребителите са свикнали да пазаруват през мобилните си телефони и таблети, докато си стоят вкъщи или са на разходка, кафе с приятели, почивка, реално навсякъде, стига да имат интернет връзка. Могат включително да избират продукти и от други държави по света. 

 

Друго основно предимство на онлайн магазините е, че работят денонощно и по всяко време може да бъдат разгледани артикулите, които се предлагат, както и да бъде направена съответната поръчка. Може да си преглеждаш спокойно, без някой да те притеснява или да си притиснат от времето. През интернет дори можеш да изтеглиш и бърз кредит и да си купиш каквото искаш.
 

Маргарита Сарахошева

Маргарита Сарахошева

Бранд Мениджър

Препоръчани постове

    Item 1 of 0
    Въведи коментар