Смарт Блог

Категория Инвестиции

Развитието на изкуствения интелект във финансовите услуги

0 Коментара
Споделяния
Сподели във Facebook
Сподели във Twitter

Изкуственият интелект се превърна в една доста актуална тема в последните години, като особено много се наблюдава и влиянието й във финансовия сектор. В тази статия ще проследим и ще те запознаем с това как все повече развитието на финансовите услуги се влияе от прогреса на технологиите и по-конкретно – с напредъка на изкуствения интелект, навлязъл в кредитните и банкови институции. 

 

Дигиталните технологии без съмнение оказват много голямо влияние върху финансовия сектор. Въпреки факта, че понякога се среща известно затруднение при такава по-голяма промяна, все пак дигитализацията и новите FinTech платформи улесняват работния процес на всички фирми, които се занимават с кредити, финанси и услуги в тази сфера. 

 

Какво означава понятието „изкуствен интелект“?


Изкуственият интелект се изразява в способността на една машина да проявява способности характерни за хората – да мисли, съобразява, планира и твори.  Науката се занимава със задачата компютър да извършва команди, които се считат за интелигентни. AI (от англ. Artificial Intelligence)  във финансовата сфера е явление, което се развива доста бързо напоследък. Ако се върнем назад  в годините, ще се сетим за иновации като картовите терминали, мобилното и интернет банкиране и други. Едно от преимуществата на навлизането на пазара на тези финансови услуги е, че те улесняват начина, по който извършваме разплащания. Благодарение на тях можем да се възползваме от онлайн банкирането, взимането на онлайн бързи кредити и други. След разработването на всички тези услуги, се наблюдава желание от страна на обществото за още по-улеснен процес на предоставяне и получаване на финансови услуги. По този начин, изкуственият интелект има поле за развитие, като първата ясно забележима иновация са така наречените чатботове. 

 

Какво представлява чатботът? 


Чатботовете са компютърни програми, които отговарят автоматично на запитвания от клиенти, създавайки усещането, че разговаряме с истински човек. Тъй като във финансовия сектор все повече се налага институциите да предоставят на потребителите бързи отговори на запитвания, най-лесното и бързо решение е използването на приложения, които имат вградени интелигентни технологии. Една от основните иновации, създадени в България и разработени, специално за банковия и финансов сектор е чатботът Melinda. 


Чатботът Melinda на Sirma Group Holding JSC се позиционира успешно като доверен партньор във финансовите среди. Той представлява изкуствен интелект, разработен изцяло в България, който е способен да води пълноценни разговори, да отговаря на различни въпроси, като в момента тече процес на доразработването му до цялостен финансов съветник – робот. Melinda следва основната си цел, която е свързана с оптимизация на бизнеса и се бори с предотвратяването на измами или пране на пари. Използвайки различните технологии, чатботът се превръща в мощна система, способна да анализира информация, както и да разбира какво я пита даден човек, съответно и да му отговаря. Това е голямото предимство на изкуствения интелект, използван в  средите на фирмите от финансовия сектор – банки, фирми за  бързи кредити и други. 


В интервю за в-к „Капитал“, главният изпълнителен директор на „Сирма Солюшън“ АД, Момчил Зарев разкрива, че системата  Melinda се развива постоянно. Така гарантира на компаниите, които я използват удобството да  разполагат във всеки момент с най-нови технологични функционалности и решения, които са им необходими, поради голямата динамика на сегмента, в който развиват своята дейност.

 

Предимства от развитието на изкуствения интелект във финансовите услуги


Част от предимствата се изразяват в това, че изкуственият интелект участва активно в продажбите, маркетирането на нови услуги, както и последващата поддръжка. Кредитните фирми и общо финансовите компании получават голямо предимство при употребата на инструментите за изкуствен интелект. Те позволяват на този сектор да обработва и анализира големи количества данни, което без намесата на AI би отнело много повече време и ресурс. Клиентите винаги искат бързи резултати. Отношението, както и самото преживяване, което получават от дадена услуга, е от голяма важност, особено при услуги като бързи кредити, банкови трансакции и други. С помощта на изкуствения интелект, те получават най-доброто денонощно клиентско обслужване. 


Друга възможност, която изкуственият интелект предлага, специализирано в бизнеса за бързи кредити е, ако например даден клиент има желание да тегли кредит. Но не знае как след това да го разпредели по такъв начин, че погасителната вноска да не се отрази на месечните постоянни разходи, AI може да изчисли каква сума ще е подходящо да се отделя. 


Предимство е и значителното намаляване на разходите. Най-иновативното в развитието на изкуствения интелект и ползите от навлизането му във финансовия сектор е това, че значителното подобряване на услугите не е единственият положителен бонус. Всеки би искал за собствения си бизнес да има – по-добре свършена работа, намалени разходи. 


Изследванията на Juniper изчисляват, че чатботовете с възможности за обработка на естествен език ще спестят на финансовите и здравните компании 8 милиарда долара разходи само за обслужване на клиенти до 2022 година.


Умните технологии и развитието на изкуствения интелект могат да бъдат основен уред за разпознаване и потвърждаване на самоличността на даден клиент, разпознаване на реч, изображения, почерк и други. За финансовия сектор и по-тясно за фирмите, отпускащи бърз кредит, това развитие е от съществена полза. Чрез разпознаването на самото лице, кандидатстващо за кредит, се повишават нивата на сигурност, проверката на идентификация, а най-важното е, че може да се предотврати злоупотреба и измама, ако някой друг реши да тегли кредит, посредством чужда или открадната самоличност. 


Именно затова работата с изкуствен интелект във финансовия сектор се оказва неоценим по отношение на разкриването на престъпления, свързани с банкови, кредитни и финансови услуги. Престъпления от този тип в момента се проследяват отново чрез компютри, но методът със сигурност не е достатъчно ефективен, както би бил при употребата на вискотехнологичен изкуствен интелект – например чатбот. Едно от доказателствата за това е Китай и платформата за интелигентно управление на риска чрез големи данни – “Mashang Consumer Finance Co., Ltd.” (MSCF). 


С интерес ще продължим да следим развиването на изкуствения интелект във финансовия сектор, чрез който със сигурност значително ще се променят начините, по които извършваме и достъпваме плащания, бързи кредити и други финансови услуги. 

 

Във видеото по-долу можете да научите повече за изкуствения интелект и неговото развитие:


Маргарита Сарахошева

Маргарита Сарахошева

Бранд Мениджър

Препоръчани постове

    Item 1 of 0
    Въведи коментар